
Prisimeni tuos laikus, kai telefonuose dominavo „Snake“, o kompiuteriuose galėjai žaisti tokius žaidimus kaip „Tanki Online“ ar kokį nors šachmatų kloną, sukurtą vos kelių šimtų kilobaitų dydžio failuose? Daug jų buvo sukurta naudojant „Java“. Nostalgiška, tiesa? Bet va klausimas: ar „Java“ žaidimai šiandien dar turi savo vietą internete, ar jau yra tyliai palaidoti po Unity, Unreal ir HTML5 lavina?
Pirmiausia, reikia atskirti dvi stovyklas. Viena – tai naršykliniai „Java“ žaidimai, kuriuos galėdavai žaisti tiesiog per „Internet Explorer“ (jeigu vis dar žinai, kas tai). Kita – „Java“ pagrindu veikiantys žaidimai, kurie veikia nepriklausomai nuo naršyklės. Taip taip, „Minecraft“ – vienas žymiausių pavyzdžių. Ir jis vis dar parašytas „Java“ kalba. Tad gal „Java“ dar nėra toks miręs arklys, kaip gali pasirodyti?
Kas nutiko „Java“ naršykliniams žaidimams?
Trumpas atsakymas: mirė. Ilgesnis? Naršyklės tiesiog nustojo palaikyti „Java“ įskiepius. Dėl saugumo. O tai yra viena priežasčių, kodėl „Java“ žaidimai internete praktiškai dingo. 2017 m. „Google Chrome“ ir kitos naršyklės oficialiai atsisveikino su NPAPI technologija, kurios reikalavo „Java“ įskiepis. Ir šast – milijonai senų „Java“ žaidimų tapo neprieinami. Tarsi skaitmeninės džiunglės be kompaso.
Bet čia įdomioji dalis: kai kurie iš tų senųjų žaidimų vis dar gyvena, tik… kitoje formoje.
„Java“ žaidimų reinkarnacija
Tiesa ta, kad „Java“ kaip programavimo kalba niekur nedingo. Ir net žaidimų kūrėjai ja dar naudojasi. Tiesą sakant, jei žaidei „Runescape“, tai originali jo versija buvo parašyta „Java“ kalba. Žaidimas vis dar gyvas, tik dabar migruotas į modernesnes sistemas. Tačiau kai kurie lojalūs fanai vis dar ieško būdų paleisti senąją versiją – nes nostalgija nepasiduoda!
Beje, yra net tokių nišinių „Java“ žaidimų, kurie atkartoja klasikinę patirtį, panašią į tai, ką šiandien siūlo kazino automatai. Paprasta grafika, greitas tempas ir tas „dar vieno bandymo“ efektas. Atrodo paprasta, bet vis dar veikia.
Be to, egzistuoja vis dar aktyvios „Java“ žaidimų bendruomenės. Jos ne tokios didelės, kaip „Unity“ ar „Unreal“, bet jos gyvuoja. Aišku, jei tikiesi rasti naują hitą, kuris iššaus kaip „Fortnite“, tai greičiausiai ne čia. Tačiau mažesni kūrėjai „Java“ kalba kuria žaidimus, skirtus ne tiek masėms, kiek labai specifinei auditorijai.
Ar „Java“ dar turi šansų internete?
Švelniai tariant – mažai. Šiuolaikinės naršyklės „Java“ nebemyli. Ir su tuo kovoti beveik neįmanoma. Kūrėjai pereina prie HTML5, „WebGL“ ir kt. Kodėl? Nes tai paprasčiau, saugiau ir svarbiausia – veikia be papildomų įskiepių.
Tačiau… jei kalbame ne tik apie naršyklę, o apie internetinius žaidimus plačiąja prasme – t. y. žaidimus, kuriuos gali siųstis ar paleisti iš kliento – tada „Java“ dar kvėpuoja. Lėtai, bet stabiliai. Tarsi senas vilkas, kuris jau nebebėgioja po miškus, bet vis dar išlaiko savo didybę.
Įdomu tai, kad net kai kuriuose mobiliuosiuose projektuose „Java“ vis dar naudojama – ypač „Android“ platformoje. Kai kurie jų atkartoja mechaniką, kuri primena kazino lošimų automatais logiką – greitas grįžtamasis ryšys ir paprasti valdikliai. Toks dizainas vis dar veikia, net ir be 3D grafikų ar pompastiškų animacijų.
Nostalgiška, bet neefektyvu?
Čia tas momentas, kai norisi sakyti: „ech, geri laikai buvo.“ „Java“ žaidimai buvo paprasti, greiti ir dažnai su didele doze kūrybiškumo. Bet dabar žaidimų industrija reikalauja daugiau – geresnės grafikos, sklandesnio veikimo, žaibiško prisijungimo. O tam „Java“ tiesiog… nebetinka.
Ir vis dėlto, net jei „Java“ nebespindi kaip anksčiau, ji paliko pėdsaką. Be jos nebūtų buvę daugybės žaidimų. O kai kurie iš jų vis dar gyvena – perrašyti, atgaivinti ar net perkeliami į naujas platformas.
Kas žino, gal ateity kažkas dar atkas tą seną „Java“ lobyną ir sukurs žaidimą, kuris sužavės naują kartą?